Η συκιά σαν βότανο – FICUS CARICA

ΣΥΚΙΑ – FICUS CARICA

Η Συκιά σαν θεραπευτικό βότανο. Η συκιά είναι από τα δέντρα που ανήκει στην ιστορία της ανθρωπότητας και μαζί με την ελιά και το αμπέλι μοιράζεται την αναφορά στην Βίβλο. Ο Πλάτωνας τα αποκαλούσε φίλους των φιλοσόφων γιατί τονώνουν το μυαλό. Ο Διοσκουρίδης σύστηνε τα σύκα και τα φουντούκια για πιθανή δηλητηρίαση, ενώ η σχολή των τα σύστηνε σαν τονωτική, παχυντική τροφή, που χαλαρώνει τα έντερα, ανακουφίζει το στήθος και γιατρεύει πολλούς όγκους. Η παλιά φαρμακολογία τα κατατάσσει ανάμεσα στους 4 καρπούς, σύκα, χουρμάδες, τζίτζιφα και σταφίδες που ανακουφίζουν το στήθος.

Τα χρήσιμα μέρη του φυτού είναι τα φρούτα και τα φύλλα που μαζεύονται το καλοκαίρι. Τα φύλλα και τα φρούτα τα ξηραίνουμε και τα φυλάγουμε για τον χειμώνα. Περιέχουν 50% ζάχαρη, ένζυμα, βλέννα, πηκτίνη, οργανικά οξέα, κάλιο, ασβέστιο, φώσφορο μαγνήσιο, σίδηρο, αζωτούχες ουσίες, χλώριο, κυτταρίνη και βιταμίνες Α, Β2, C.

ΦΥΛΛΑ

Είναι γεγονός ότι λίγοι γνωρίζουν τις μεγάλες θεραπευτικές ιδιότητες που έχουν τα φύλλα της συκιάς. Πρώτο το γάλα που βγάζουν τα φρέσκα φύλλα μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε για να ξεφορτωθούμε κάλλους, σκληρύνσεις και κρεατοελιές Είναι το αντίδοτο για το δηλητήριο των σκορπιών και παλιά το χρησιμοποιούσαν για την θεραπεία της λέπρας.

ΔΥΝΑΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΞΕΡΩΝ ΦΥΛΛΩΝ ΕΙΝΑΙ  για το άσθμα και είναι και ασφαλή να χρησιμοποιείται και από παιδιά. Επίσης καθαρίζει τους πνεύμονες και τα ιγμόρεια ειδικά από φλέγματα. Προτείνουμε 3 τσάγια την ημέρα πρωί, μεσημέρι και βράδυ. Επίσης βοηθά στο κυκλοφοριακό. Προτείνουμε τα φύλλα της συκιάς σε καπνιστές και σε κρυολογήματα για να καθαρίσουν τα φλέγματα από τον οργανισμό.

Τα φύλλα της συκιάς ψημένα στο φούρνο και κοπανισμένα σε σκόνη βοηθούν να σταματήσει η ρινορραγία, όταν ρουφήξουμε λίγη από την σκόνη αυτή. Αυτήν την σκόνη την χρειαζόμαστε και για την καταπολέμηση της ευκοιλιότητας. Αναμειγνύοντας φύλλα συκιάς και δυόσμου βοηθά στην αντιμετώπιση διάρροιας. Η ίδια σκόνη είχε αιμοστατική δράση σε μικρές πληγές.

ΣΥΚΑ – ΦΡΟΥΤΑ

Τα φρέσκα σύκα εκτός από νόστιμα είναι και τονωτικά, διουρητικά, ευκοίλια και ρίχνουν την πίεση. Νέες έρευνες που έχουν γίνει δείχνουν ότι όντως τα σύκα είναι φίλοι των φιλόσοφων, γιατί τα συστατικά τους τονώνουν και πνευματικά τον άνθρωπο.

Δυσκοιλιότητα – βάζουμε 5-6 ξηρά σύκα σε χλιαρό νερό και τα αφήνουμε όλο το βράδυ και το πρωί κατανήστικα τρώμε τα σύκα και πίνουμε το νερό τους.

Αναπνευστικό, φλεγμονές – βράζουμε 6 σύκα σε ένα ποτήρι νερό και τα κάνουμε αφέψημα και πίνουμε 2-3 ποτήρια την ημέρα και κάνουμε και γαργάρες. Μια άλλη συνταγή για το αναπνευστικό είναι: βράζουμε σύκα ξηρά, χουρμάδες, χαρούπια και αμύγδαλα με το ξηρό τους περίβλημα και πίνουμε 2-3 ποτήρια την ημέρα.

Γιώργος Έλληνας για τα Βοτανολογικά
Herbalist (School of Natural Healing U.S.A)

Το σύκο, φρούτο κατεξοχήν μεσογειακό, αποτελεί σήμα κατατεθέν του Αυγούστου με αναμφισβήτητη θρεπτική αξία και θεραπευτικά οφέλη. Συνιστά αναπόσπαστο στοιχείο της ανθρώπινης διατροφής εδώ και τουλάχιστον 3.000 χρόνια και στην αρχαία Αθήνα τα σύκα θεωρούνταν τόσο πολύτιμα, ώστε υπήρχε ειδικό σώμα ανδρών -οι «συκοφάντες»- που κατήγγελλαν όσους τα έκλεβαν ή τα εξήγαν παράνομα.
Τα σύκα είναι νόστιμα φρούτα που ευδοκιμούν σε εύκρατο κλίμα και χρειάζονται πολύ ήλιο για να παράγουν τους εύγευστους καρπούς τους. Φρέσκα είναι διαθέσιμα στο τέλος του καλοκαιριού, ωστόσο μπορεί κανείς να γευτεί τα σύκα αποξηραμένα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η συκιά είναι από τα αρχαιότερα δέντρα που καλλιέργησε ο άνθρωπος (7000 π.Χ. στην Ιεριχώ) και το πρώτο δέντρο που αναφέρεται στην Βίβλο, εξ ου και το φύλλο συκής των πρωτοπλάστων. Καλλιεργήθηκαν για πρώτη φορά στην Αίγυπτο από όπου μεταφέρθηκαν στην Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα, γύρω στο 1500 π.Χ. και αποτέλεσαν βασικό τρόφιμο στην παραδοσιακή τους διατροφή. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες οι αθλητές συνήθιζαν να καταναλώνουν σύκα για να ενδυναμώσουν τον οργανισμό τους. Τα βρίσκουμε σε μεγάλη ποικιλία: άσπρα – μαύρα – κόκκινα – μωβ – πράσινα και το σύκο της Κύμης είναι αναγνωρισμένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ως προϊόν με Προστατευμένη Ονομασία Προέλευσης.

Ρίχνουν την αρτηριακή πίεση

Δεν είναι λίγοι αυτοί που δεν καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά – τουλάχιστον όχι τόσα όσα θα έπρεπε – ενώ την ίδια στιγμή ακολουθούν διατροφή υψηλή σε αλάτι και επεξεργασμένες τροφές που δεν περιέχουν επαρκή ποσότητα καλίου. Μια τέτοια διατροφή, όμως, μπορεί να μας οδηγήσει εύκολα στο δρόμο της… υπέρτασης και στα παρελκόμενα αυτής. Τα σύκα έρχονται να σώσουν την κατάσταση, καθώς αποτελούν πλούσιες πληγές καλίου, το οποίο βοηθάει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Μελέτες, μάλιστα, έχουν δείξει ότι όσοι καταναλώνουν περισσότερο κάλιο έχουν χαμηλότερη πίεση σε σχέση με τους υπόλοιπους.

Εμποδίζουν τη δυσκοιλιότητα

Λόγω της δράσης τους σαν ήπια καθαρτικά, τα σύκα μπορούν να δώσουν τη λύση σε ανθρώπους που ταλαιπωρούνται από το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας και θέλουν να δοκιμάσουν μια φυσική μέθοδο βοήθειας. Η καθημερινή κατανάλωση τριών σύκων, βοηθάει στην ανακούφιση του προβλήματος και αν αναρωτιέστε αν θα επιλέξετε φρέσκα ή αποξηραμένα, οι ειδικοί τονίζουν ότι έχουν την ίδια επίδραση.

Προλαμβάνουν τις καρδιακές παθήσεις

Η  κατανάλωση του σύκου μπορεί να ρίξει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα και κατ’ επέκταση να αποτρέψει μακροπρόθεσμα την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων. Τα τριγλυκερίδια είναι η κύρια μορφή λίπους που κυκλοφορεί στο αίμα και όσο πιο αυξημένα είναι τα επίπεδά τους, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα εμφάνισης παχυσαρκίας και καρδιακών παθήσεων.

Παρουσιάζουν αντιδιαβητική δράση

Τα φύλλα της συκιάς, έχουν αντιδιαβητική δράση και μπορούν να μειώσουν την ποσότητα ινσουλίνης που λαμβάνουν οι διαβητικοί μέσω ενέσεων. Πώς μπορείτε να καταναλώσετε τα φύλλα συκιάς; Βράστε τα και πιείτε τα σαν τσάι ή προσθέστε το εκχύλισμά τους στο πρωινό σας γεύμα.

Συμβάλλουν στη διατήρηση της πυκνότητας των οστών

Η πλούσια περιεκτικότητά τους στο μέταλλο που δυναμώνει τα οστά μας, το ασβέστιο, όπως και το κάλιο, το οποίο εμποδίζει την απώλεια ασβεστίου στα ούρα που προκαλείται από μεγάλη κατανάλωση αλατιού, καθιστά τα σύκα συμμάχους μας ενάντια στην οστεοπόρωση.

Βελτιώνουν τη σεξουαλική μας ζωή

Τα σύκα αποτελούν ένα φυσικό αφροδισιακό, αναστατώνοντας τις ορμόνες μας  με την καλή έννοια. Μάλιστα, από τα πιο παλιά χρόνια, τα σύκα χρησιμοποιούνταν σε περιπτώσεις που παρουσίαζαν σεξουαλική αδυναμία, γι’ αυτό αν δεν περνάτε και την καλύτερη σεξουαλική σας φάση, δοκιμάστε λίγα σύκα και απελευθερωθείτε.

Ανακουφίζουν τον πονόλαιμο

Η κολλώδης ουσία των σύκων βοηθά πολύ στην περίπτωση που έχουμε ερεθισμένο λαιμό και αισθανόμαστε «πεσμένοι». Η ουσία αυτή όταν αναμειγνύεται με νερό διογκώνεται και θεωρείται ότι προστατεύει το λαιμό, μειώνει τον ερεθισμό και μαλακώνει τον πόνο.

Περιέχει αντιοξειδωτικά.

Το σύκο αποτελεί πλούσια πηγή φαινολών, Οι φαινόλες είναι μια ομάδα αντιοξειδωτικών που προστατεύουν τον οργανισμό μας από διάφορες οξειδωτικές βλάβες που μπορεί να έχουν σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση διαφόρων παθήσεων όπως καρκίνος, καρδιαγγειακά νοσήματα, διάφορες εκφυλιστικές ασθένειες, πρόωρη γήρανση κ.α.

Προσοχή στην κατανάλωση

Παρά τα οφέλη τους, αν το παρακάνετε με τα σύκα, υπάρχει πιθανότητα διάρροιας, ενώ θα πρέπει να τα αποφεύγετε αν έχετε πρόβλημα στα νεφρά ή την χοληδόχο κύστη.

Τα οφέλη των αποξηραμένων σύκων

Τα αποξηραμένα σύκα είναι ένα υγιεινό σνακ. Έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπη και χοληστερόλη και είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και μέταλλα.

Έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και έχουν αρκετά καλές ποσότητες καλίου. Αυτό βοηθά να διατηρηθεί η πίεση του αίματος σε φυσιολογικά επίπεδα και μειώνει την κατακράτηση του νερού. Το κάλιο είναι επίσης σημαντικό για τους μυς και τα νεύρα.

Καλή πηγή Ασβεστιου. Βοηθούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση των οστών, καθώς και στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης οστεοπόρωσης.

Καλή πηγή μαγνησίου. Βοηθά στην ανακούφιση της κόπωσης, τη χαλάρωση των μυών, των νεύρων και των αιμοφόρων αγγείων, ημικρανίες, ένταση και πόνος στους μυς, κλπ.

Καλή πηγή χαλκού, η οποία μειώνει τον κίνδυνο φλεγμονωδών νόσων όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, ενισχύει τη δραστηριότητα των ενζύμων που απαιτούνται για τη διατήρηση της ελαστικότητας των αιμοφόρων αγγείων, των συνδέσμων και των αρθρώσεων.

Καλή πηγή μαγγανίου, το οποίο αποτελεί βασικό συμπαράγοντα σε πολλές ενζυμικές αντιδράσεις στο σώμα, ειδικά στον τομέα της παραγωγής ενέργειας και της αντιοξειδωτικής άμυνας.

Μέτρια πηγή σιδήρου, η οποία βοηθά στην αναπνοή σε κυτταρικό επίπεδο, με την σύνθεση της αιμοσφαιρίνης που βοηθά να μεταφέρει οξυγόνο στα κύτταρα.

Πολύ καλή πηγή διαλυτών φυτικων ινών. Προσθέτει και παραγει κορεσμο, προάγει την υγεία του παχέος εντέρου, και επίσης βοηθά στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας, των αιμορροΐδεων,των εκκολπωματικων διαταραχων, κ.λπ.

Οι Φυτικές ίνες δημιουργούν μια αίσθηση πληρότητας στο στομάχι, και έτσι βοηθούν στην απώλεια βάρους.

Επιπλέον, τα αποξηραμένα φρούτα και πιο συγκεκριμένα τα δαμάσκηνα και οι σταφίδες είναι πρώτα στην λίστα σε ότι αφορά στην αντιοξειδωτική τους δράση και την καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών

  • Sign up
Lost your password? Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.